14
Sétáljunk egyet! Jössz?
Mehetünk. Várj, csak! Átveszem az új cipőm.
Mindjárt vége. Nem mindegy erre a három percre?
De veled szeretném kipróbálni.
Kelletlenül álldogál, amíg a nő lábára felkerül a régen beharangozott, tíz centis csoda. Belassuló moz-
dulattal öleli át. Teleszívja a tüdejét, és kiengedi a maradék feszültséget. Ekkor éri el őket a háromne-
gyedes örvénylés. Egy lépés, és megnyílik a tér…
Kétségtelen, a tango vals vele a legjobb, tőlem akár húzhat bakancsot is, vagy lehet mezítláb...
K
ét társasági tevékenységet ismerek, amiben az argentinok utolérhetetlenek:
a lovaspóló és a tan. A lóról kevés a tapasztalatom, a tan viszont az
életem részévé vált. Tudom, honnan ered a varázs, amivel egyre nagyobb
tömegeket hódít a világban, olyannyira, hogy egyeseknél szinte már függő-
séghez vezet. Az egyik legkülönlegesebb flow-élményt, egységélményt nyújtó időtöl-
tés, önismereti út. A vezetés és követés magasiskolája. Újabban a terápiában is alkal-
mazzák, ugyanis igazolták, hogy az Alzheimer-kórban szenvedők tünetei enyhülnek
rendszeres tangózás hatására. Az EMCC brit tagozatában John Leary-Joyce nagy siker-
rel vezette be coachok továbbképzésében. Nézzük, mit is nyújthat a tangó a vezetőfej-
lesztés, a coaching számára?
Legegyszerűbben így írható le: séta ölelésben. Két
ember kapcsolódása és egyszerű, szavak nélküli pár-
beszéde érintéssel, mozdulattal, lélegzéssel. Jó tan-
góssá válni azonban nem kis feladat, ugyanis a fejlő-
dés érzékeny kérdésekkel való szembesülésen keresz-
tül vezet. Mennyire tudunk jelen lenni és megnyílni a
másik felé? Hogyan tudunk olyan kapcsolódást kiala-
kítani, amiben mindketten egyszerre érezhetjük biz-
tonságban és szabadnak magunkat? Mitől jön létre a
harmonikus együttműködés, és mitől tudjuk azt meg-
őrizni pésről lépésre? Hogyan válunk képessé fel-
szabadítani kreatív, alkotó energiáinkat? Bár a tangó
KOCSIS Zoltán
HÁROM PERC TELJESSÉG
A MILONGUERO
1
TÍPUSÚ VEZETÉS
15
improvizatív jellege miatt magas szintű technikai tudást és széles eszköztárat igényel,
mégsem a lépések, figurák elsajátítása az igazi kihívás, hanem a tangós személyiséggé-,
vagyis milonguero-vá válás.
A táncban való elmélyülés lehetősége az empátia szintjétől és a kapcsolódás minőségé-
től függ. A coaching is nyegében ilyen bizalmi alapú kapcsolatépítés és produktív
együttműködés, ahol vezető és követő eltérő, de egyenrangú szerepekben, együtt p-
del a közös alkotási folyamatban.
A kapcsolódás alapja, hogy figyelmün-
ket összpontosítjuk, érzékeljük partne-
rünk rezdüléseit és egymásra hangoló-
dunk. Daniel Goleman kutatásai szerint
2
a kivávezető egyik alapkompetenciája
a figyelem tudatos és összehangolt fó-
kuszálása három irányban: önmagamra
(belső indíttatások és reakciók, saját határaim), a partnerre (kisugárzása, energiái, szán-
dékai, reakciói, határai) és a rnyezetünkre (zene, tánctér, a bbi páros helyzete és
dinamikája, a tangóest íratlan szabályai). A tangó ebből nem enged. Ha bármelyik fó-
kuszt elveszítjük, sajnos búcsút inthetünk az élménynek is. A jelenlét ilyen fokú megva-
lósítására kiváló gyakorlóterep.
Mielőtt belépek a tánctérre,
megkísérlem magam mö-
gött hagyni mindazt, ami
nem oda tartozik, és befo-
gadóvá, fogékonnyá válni
arra, ami ott történni fog. Ez
a belső állapot és attitűd a
fenomenológiai tartás, amire
törekszem akkor is, amikor egyéni vagy csoportos segítő munkámra készülök.
Meghívás
a kapcsolódás minősége
Még mozdulatlanul állunk szemtől-szemben, rfi és nő, vezető és követő, az Én és a Te
te az új cipődben, persze. Vibrál a hegedű, a bandoneon
3
fújtatva friss energiákat
pumpál a kettőnk zötti térbe. Minden a következő pillanatokban dől el: kényelmes,
jóleső lesz-e az ölelés?
A tangó a teljes jelenlétre tanít, amikor nem
akarsz más lenni, mint aki vagy, amikor nem
akarsz máshol lenni, mint ahol vagy, amikor
nem akarsz mást csinálni, mint amit csinálsz
és ezért nem kell semmilyen erőfeszítést
tenned.
Fenomenológiai tartás
nyitottság, félelemnélküliség (saját határaim ismerete)
szándék- és koncepció-nélküliség, helyzetre reagálás
(elvárás, ítéletalkotás és „segíteni akarás” nélkül)
összeszedettség, a tiszta figyelem megvalósítása
saját középpontomban maradás (távolságtartás – nem
azonosulok a kliens problémájával)
16
A kapcsolódás a tangóban úgy jön
létre, hogy a férfi teret nyit maga
előtt és meghívja a nőt ebbe a térbe,
a pedig elfogadja a meghívást és
önként lép a férfi terébe. Ha nincs
invitálás, nincs hova csatlakozni. Az
ölelés az a keret, amelyen belül tör-
ténik minden lényegi. Kölcsönösségen alapukapcsolódás születik, melyben a vezetői
és a követői szerep más-más funkciót hordoz, elté minőséget, értéket visz bele, de
egyenrangú. Nem csimpaszkodunk egymásba, mint pandák a viharban, megtartjuk sze-
mélyes határainkat és egyensúlyunkat, a saját középpontunkban maradunk. Ez a
coachingban a felelősségben tartással analóg.
A keretadás, az ölelés lé-
nyeges mozzanata, hogy a
vezető építi fel, de a köve-
szükségletei, igényei
szerint alakítva. Sok múlik
azon, hogy megtaláljuk a
mindkét fél számára kom-
fortos közelséget. Külön-
bözőségeink abban is
megmutatkoznak, hogy egy kapcsolatban milyen a közelség- és távolság-igényünk, il-
letve a stabilitás és állandóság vagy a változatosság emeli-e a komfortérzetünket. Érzé-
kenységünknek erre is ki kell terjednie. Egyetlen lépést sem teszünk addig, amíg mind-
ketten meg nem érkezünk az ölelésbe és fel nem épül ez a biztonságos, de nem korlá-
tozó, közös tér, az intenzív és bensőséges kommunikáció tere.
Lépésről lépésre
az együttműködés
A tánctéren értettem meg a vezetés valódi lényegét: a vezető is követ, és a követő is ve-
zet – ebből fakad a párbeszéd. Nem lehetünk jó vezetők, ha hiányzik a készségünk a kö-
vetéshez, és nem tudunk vetőkké válni, ha nem értjük a vezetés lényegét. Ez a ha-
gyományosan rfi és női minőség integrációját jelenti. Az autoriter stílusnak végképp
leáldozott. A nő nem oldalkocsi, amit felcsatolok, és húzom a gázt, ahogy a csövön kifér.
Ellenben ha a férfi jól teszi a dolgát, a nő követni fogja. A vezetés és vetés dinamikája
árnyalt és sokszínű.
Ölelés mint keret
Hogyan komfortos nekem az ölelés?
Mekkora ez a közös tér? Kényelmes vagy szoros
és merev, esetleg túl tág és szétfolyó? Biztonsá-
got adó? Korlátoz a mozgásomban? Meg tudom
őrizni a stabilitásom ebben a keretben?
Riemann-Thomann modell
Aktuális érzékelésünket, kommunikációs és kapcsolati vi-
selkedésünket alapvetően befolyásolja belső irányultsá-
gunk két dimenzió mentén:
1. közelség-igény – távolság-igény
2. állandóság-igény – változatosság-igény
Fontos felismernünk és tiszteletben tartanunk, ha e belső
szükségleteinkben különbözünk.
17
A vezetés mikrofolyamata
Miután egymásra hangolódtunk, hatá-
rozottan és egyértelműen megteszem
az első lépést de nézzük, mi is játszó-
dik le két lépés zött: egy új helyzet-
be kerültünk, a vezető rlegel és
dönt, majd elindítja a következő figurát
egy egyértelmű impulzus-adással. A kö-
vető reagálva erre az impulzusra tovább-
lép, lelépi azt, amit ebből érzékelt
(megvalósít). Ezután a vezető leköveti a ve-
tőt, így érkeznek meg együtt egy új helyzetbe. A
fenomenológiai attitűd itt is, minden pillanatban érvénye-
sül. Ez segíti a fókusz (érzékelés és figyelem) fenntartását, az irányok, a lépésnagyság és
a dinamika összehangolását, a vezető lekövethetőségét. De hiszen a coaching kapcso-
lat is ilyen jellegű: a coach egyszerre kíséri vezető és követő szerepben kliensét! Ho-
gyan és merre? Amerre az adott pilla-
natban és helyzetben érzi, hogy menni-
ük kell. Amerre a közös energiák, rezdü-
lések hatására nyílik a tér.
Gyakori, hogy a tangópartnerek nem
ismerik egymást, vagy hosszabb ideje
nem táncoltak együtt. Ilyenkor az első
néhány pésben a vezető általában fel-
méri, mennyire fedik egymást saját és partnere határai, mit lehet kihozni a közös sétá-
ból a maximális élmény elérése érdekében.
Inspiratív feszültség az együttműködés hajtóereje
Az együttműködést a vezető és vető, mint két polaritás között, a zös térben áram-
ló kreatív, alkotó energiák indítják be. Ez a rugalmas energiamező a felszabadult impro-
vizáció és a tangóélmény forrása. A mellkasunkban, a törzsünkben az izmok enyhe tó-
nusban dolgoznak, érezzük legzetvételünket, a másik test zelségét, rugalmas ellen-
állását. Ha l merev ez a mező, korlátozónak, kényelmetlennek érezhetjük, ha túl lágy,
akkor bizonytalannak.
Élménycsoportjaimon az inspiratív feszültséget egy lufi szimbolizálja, amit vezető és
követő a mellkasával fog zre. Ha nem teszik bele magukat mindketten aktívan a kap-
csolódásba, a lufi elszáll. Ha túl erőteljes az igyekezetük, a lufi egy ideig rugalmasan en-
„Az együttműködést a
vezető és követő,
mint két polaritás között,
a közös térben áramló
kreatív, alkotó energiák
indítják be.”
Jó vezető vagy? Akkor kövess!
Tradicionálisan, a mindennapi gyakorlás so-
rán, a férfiak először maguk kapaszkodtak
össze, és felváltva vezették, követték egy-
mást, érzeteket és tapasztalatokat gyűjtve
mindkét pozícióból, és csak miután készség-
szinten elsajátították a penzumot, álltak oda
a nő elé, bemutatni a tudományukat.
18
ged, aztán a túlnyomás hatására, jobb esetben valahogy megint csak elszabadul.
A coachingban az inspiratív feszültség, a folyamatos töltekezés és kibontakozás az ér-
deklődésen, kíváncsiságon és célkövetésen keresztül tud fennmaradni. Ha nincs dina-
mika, csinálunk. Lehet létjogosultsága a provokatív eszközök alkalmazásának is nyil-
ván nem úgy, mint az a bizonyos kalapács, ami mindent szögnek néz.
A kövei attitűd. A milonguero nem troli-
busz, amire fel lehet kapaszkodni és elringat
hazafelé. A követő is stabilan, saját köppont-
jába helyezkedik, megőrzi összeszedettségét,
autonómiáját. Beleáll egyszerre reaktív és aktív
szerepébe. Jó vezető mellett kibontakozik saját
kreatív ereje, zeneisége és technikai tudása. A
kereteket megtartva önállóan értelmezi a ze-
nét, mozdulataival díszít, lassít vagy gyorsít,
ritmizál, visszacsatol, ezzel is gazdagítja a -
zös alkotást. Jó vezető mellett aki szilárd, ha-
tározott, ltudatos, ugyanakkor érzékeny, reflektív és rugalmas -, a követő szárnyakat
kap.
A milonguero nem működik másként, nem képes mást nyújtani a tangóban, mint ami
saját személyiségéből fakad. A táncban lehetetlen hazudni. Nem érdemes
előregyártottfigurákból építkezni, lönben nem születik meg a lépésről pésre ha-
ladó, valódi együttműködés, elvész az életszerűség, eltűnik a spontaneitás, a hiteles-
ség, elmarad a csúcsélmény”. Amikor a milonguero belép a tánctérre, jobb, ha min-
dent feled, amit tanult. Akkor már csak éli a táncot, lépésről lépésre.
4
Sétálunk egyet?
A vezetés nem férfi privilégium
Kezdetektől fogva elfogadott a tangó-
ban, hogy a nők is gyakorolják a veze-
tést, és nem ritka a táncesteken, hogy
nők és férfiak, vezetői és követői sze-
repben is megmutatják képességeiket.
A férfiról, aki jól tud követni is, a nőről,
aki jól vezet, biztosan tudható, hogy
magas szintre jutott a tangóban, érde-
mes vele táncba menni.
Jegyzetek
1 milonguero = tangótáncos
2 Daniel Goleman: Fókusz, Libri Könyvkiadó, 2015
3 bandoneon: a tradicionális tangózene jellemző dallam- és ritmushangszere
4 Sebastian Arce y Mariana Montes en el Palais Ferstel de Viena: https://www.youtube.com/watch?v=31_5tLDE1PE
A tangóban nincs elrontott mozdulat, csak új mozdulat van.”
(Sebastian Arce)